Gymnázium, Trutnov, Jiráskovo náměstí 325 se sídlem Jiráskovo náměstí 325, 541 01 Trutnov

Na vlně kreativity – projektové dny našeho gymnázia

Na vlně kreativity – projektové dny našeho gymnázia


Dovolte, abych se představil: mé jméno je Tonda Všudák a budu Vaším průvodcem letošními projektovými dny na trutnovském gymnáziu. Byl jsem tam všude. Nevěříte? Tak poslouchejte. A abychom se v té projektové džungli neztratili, vezmeme to pěkně podle abecedy. Vlastně ne tak úplně… vždyť během uplynulých čtyř dní (7.10. – 10.10. 2025) byl celý gympl vážně naruby! A tak i my začneme úplně opačně – od Ž!

Ž – jako životní styl

 Tohle téma prolínalo více projekty a často v souvislosti se sportem (to má logiku, jsme přece sportovní gympl). A tak jsme se testovali, cvičili jsme, učili se relaxovat a vůbec zdravě žít. A taky správně jíst! Všechno jsme zachytili v Deníku zdraví. A mimochodem, už konečně vím, co je to ta GOATA!

Jindy jsme se pokusili vyjít ze své komfortní zóny a zjistit, co vydržíme. Zážitková hra na Bokouši aneb V bahně až po pás, nejen po kotníčky, tak to byl hodně hustý challenge! Plazit se po mokré zemi, podlézat klády, brodit se ledovým potokem, zapadnout totálně do bahna a doufat, že mě ti mí dva kamarádi dokážou vytáhnout…a to všechno se zavázanýma očima!!Sláva, přežili jsme všichni a pak jsme ještě stihli připravit podobnou hru pro menší děti (a nebojte se, nebyli jsme na ně tak drsní).

Už nemůžu! Tak tohle mě napadlo během těch sto sedmi kilometrů, které jsme nachodili v náročném terénu Krkonoš, několikrát. Tekly slzy i krev a dobrá náplast na puchýře měla cenu zlata. Ale se skvělou partou, vybaveni trekovými holemi a mapami, jsme překonali nejen fakt „hnusný počasí“, mokro a občas i trochu hladu, ale hlavně sami sebe. A co teprve ta nádherná příroda všude kolem a romantické ráno na Děvíně!

(Projekty Sport a zdravý životní styl, Přežij a zažij: Studentský Survivor, Krkonoše křížem krážem)

Z – jako zlacení

To jsme si vyzkoušeli, když jsme tvořili vlastnoručně napsanou historickou listinu. Pracovali jsme s opravdovým zlatem! Vytvářeli jsme iluminace a zdobili iniciály. Také jsme psali na pergamen, používali starodávná brka, vyráběli pečetě. A zjistili jsme, jak těžká je tzv. diplomatická kurzíva. Práce středověkých písařů nebyla vůbec jednoduchá, nás tedy pořádně bolely ruce!

(Projekt Středověký copywriting)

V – jako volby

Premiér Petr Fiala i bývalý ministr školství Robert Plaga na vlastní oči! A pak zajímavý rozhovor o financích s Alenou Schillerovou! Tak tohle jsme také zažili během exkurze do Poslanecké sněmovny. Další den jsme si zkusili sestavit svou vlastní vládní koalici a řeknu Vám, že na něčem se dohodnout byla fakt fuška. Třeba otázka eutanázie nebo manželství pro všechny koaliční partnery pěkně potrápila. No, nakonec je smlouva i koalice PÁRNOSTAN (PIRÁTI +STAN+ANO) na světě! Všichni jsme ocenili i perfektní načasování projektu v souvislosti s „opravdovými“ volbami do PSP ČR.

(Projekt Hra o vládu)

U – jako umělá inteligence

Chcete znát recept na VCHP – Velmi Chutnou Povídku? Tak to se vezme pár gramů AI, nejlépe pěkně čerstvé verze Chatu GPT, COPILOTU nebo GEMINI, přidá se několik kilogramů vlastní invence, pár dnů usilovné práce v počítačové učebně a…voilà, je tu horor jak vyšitý! Krev, šílený Klaun, který drtí těla svých obětí…brr! Ještěže ne všechna díla byla tak krutá. A tak vznikla i sbírka pohádek, román ze sportovního prostředí a fantasy příběhy, to vše spojené s animací a videi. A pro Vás, kteří víte, nezapomenutelnou inspirací se autorům stalo i proslulé „Jerryho auto“.

(Projekt Kreativní využití AI)

S – jako simultánka

Že nevíte, co to je ? Já to taky nevěděl. Ale nakonec jsem si zahrál tuhle šachovou partii s více soupeři najednou, i když musím přiznat, že jsem hanebně prohrál.  Ještěže mi sám Velmistr odpustil!

(Projekt Zahrajte si šachy s velmistry)

R – jako region

První automobilka ve východočeském kraji vznikla u nás, v Trutnově!  Tak to je teda bomba! Podnikatel Petrášek v letech 1907 a 1908 zkonstruoval a pak i vyráběl automobil Perfekt v areálu trutnovské Pragovky. Tohle, ale i mnoho dalších zajímavostí jsme zjistili při pátrání po stopách trutnovských Čechů. Studovali jsme staré mapy, letecké snímky, dokumenty, absolvovali přednášku na slovo vzatého odborníka PhDr. Ondřeje Vašaty. A povedlo se nám ve videích oživit staré černobílé fotografie – zacvičili jsme si se Sokoly, šli do školy… jen zaplavat si v rybníčku, který býval v Polské ulici, jsme už nemohli. Tak alespoň symbolicky, pár temp na trávě…

 V Okresním archivu jsme zkoumali prameny o životě obyvatel Trutnova po druhé světové válce. Zajímavá byla i exkurze do Broumova. A pak už jsme vyráběli plakáty do učebny dějepisu. Přiblížily naše badatelské úkoly – osobnosti, domy, události Trutnovska. Třeba rodokmen obce Malé Úpy, výsledek šestileté práce místního faráře.

V Muzeu Podkrkonoší jsme si mohli na vlastní kůži vyzkoušet, jak se asi cítil voják v proslulé bitvě roku 1866. Navlékli jsme si výstroj, nesli zbraň…a bylo to setsakramentsky těžké!! A teď si zkuste představit, že takhle obtíženi musíte ujít 50 kilometrů ostrého pochodu denně a s minimem vody (ta lahvička byla fakt malá!). A to nemluvím o samotném boji.

Ale i současnost našeho regionu je důležitá. Naučili jsme se, jak správně založit a provozovat spolek. Tak, aby byl prospěšný místním občanům. Jen nevím, jestli zrovna ten náš získá pro svou činnost dostatečnou podporu kraje? Hlavně ty finance. Pojmenovali jsme ho LIGA PIVNÍCH VÁLEK a chceme podporovat místní sportovce a minipivovary. Tak uvidíme…

Hradec Králové je sice kousek dál, ale je to náš kraj. V něm jsme si zahráli na piráty a hledali poklad. Nebyly to diamanty, perly ani zlato, ale jiné skvosty: stopy Josefa Gočára, proslulého architekta a urbanisty. Zajímavá místa jsme pak zachytili v naší prezentaci.

(Projekty Česká menšina v Trutnově na přelomu 19. a 20. století, Čas velkých změn, Po stopách historických pramenů, Založ si svůj spolek, Gočárovy stopy)

P – jako předškolák

Na pár dní jsme se zase stali malými předškoláčky v mateřské školce. Nejdřív jsme byli na návštěvě my u nich, v MŠ Novodvorská, pak oni u nás. Vymysleli jsme pro ně různé hry a aktivity. Na pěti stanovištích plnily děti úkoly, podle na zemi nalepených ťapiček hledaly Cestu do zvířecí školky a my jsme je doprovázeli v maskách různých zvířátek. Měli jsme trochu strach, jak to zvládnou, přece jen, poradit si s ubrečenými mrňaty by nebylo jen tak, ale kdepak! Nebály se vůbec, vesele brebentily, pobíhaly po škole a nakonec se pořádně vyřádily ve sportovní hale. Fakt nás překvapilo, jak byly samostatné. To já bych to v jejich letech teda nedal!

Pár dní jsme také strávili s dětmi z MŠ v Libňatově. Naším cílem bylo naučit je anglická slovíčka. Hráli jsme různé hry, děti malovaly, došlo i na oblíbeného ježka (The Hedgehog Sonic).  A co je nejvíc bavilo? Jednoznačně všechny aktivity venku. Tyhle děti prostě milují přírodu. A také jsou hodně soutěživé – každý chtěl být ve všem první!

(Projekty Superhrdinou v mateřské školce a Teaching nursery)

O – jako odpad

Že se kabelka nedá ušít ze starých mikin? A květiny vyrobit z plastových lahví? Ale ano! A také vytvořit nádherné šaty ze starého papíru, vyrobit z odpadu koště nebo třeba sochu a modely mořské fauny. Bavilo nás vymýšlet a tvořit nové věci ze starých a použitých. Vždyť i současní umělci upcyklují, jak o tom poutavě mluvil ředitel, kurátor a umělec Jan Kunze během naší exkurze v galerii EPO1.

(Projekt Upcyklace)

M – jako meteorologie

Už víme, jak vypadá opravdová meteostanice! Prohlédli jsme si ji během exkurze. Zjistili jsme, že předvídat počasí je složitá věda. Nakonec jsme si zkusili vytvořit svou vlastní předpověď. A řeknu Vám, že práce meteorologa není lehká. Co pak teprve musí znát taková(ý) televizní hlasatelka(hlasatel) počasí! Není to jen o tom hezky vypadat a přečíst pár dat z mapy.

(Projekt Nebude-li pršet, nezmoknem)

L – jako laboratoř

V té chemické jsme vyráběli svíčky a mýdla. Pěkně voněly! A pak jsme si trochu přiblížili Vánoce a během exkurze do Vánočních ozdob ve Dvoře Králové nad Labem jsme si vlastnoručně ozdobili svou kouličku na stromeček. (Ta moje se moc nepovedla, ale co už, jsem přece jen průvodce, a ne umělec nebo chemik!)

(Projekt Látky a směsi kolem nás)

K – jako kamera

Promo video školy je tu! Dalo nám spoustu práce, ale je super. Mrkněte třeba na Instagram a uvidíte sami. A co bylo pro tvůrce nejtěžší? Jednoznačně mluvit do kamery – zbavit se trémy, pečlivě vyslovovat, nezapomenout text…být filmovou star prostě není jednoduché!

(Projekt Zvoní! Kamera! Akce!)

J – jako jóga

Krása a klid. Harmonie, ásany, meditace. Aromaterapie, čakry, ajurvéda. Zajímavá exkurze v jógovém centru. Studium jógových karet. A pak už jsme se pustili do natáčení vlastní jógové sestavy. Tak tohle nás hodně bavilo. Prostě boží!

(Projekt Jóga jako cesta k sobě)

H – jako hra

Nevěříte, že matematika může být zábavná? Tak to jste si určitě nevyzkoušeli to, co my. Luštili jsme matematické hádanky a rébusy, vyráběli různé modely, a dokonce se nám povedlo i složité prostorové těleso!

Ti nejmenší – studenti primy – si užili projektové dny zaměřené na informatiku, biologii a stmelování kolektivu. Ale hlavně se učili hrou. Moc dobře jim šlo mikroskopování a výtvarné aktivity, třeba barevné obrázky vesmíru a planet byly fakt moc hezké! Jestli chcete vidět, jak jim šlo objevování, bádání a tvoření, podívejte se na Instagram GTU.

(Projekt, Kdo si hraje, nezlobí! Matika převážně nevážně)

F – jako forenzní

Tak jsme vyšetřovali! Pátrali… Stali se z nás kriminalisté a vytvořili jsme svůj vlastní Vyšetřovací spis. Analyzovali jsme vzorky krve i chlupy našich domácích mazlíčků, zkoumali stopy i otisky prstů. Nebojte, žádnou kostru jsme nevykopali a hodně nového jsme se naučili!

(Projekt Forenzní chemie)

E – jako elektrárna

Nejprve jsme se doslova „nořili do břicha“ větrné elektrárny ve Zlaté Olešnici, pak jsme během ankety zjišťovali názory veřejnosti na zdroje energie. A výsledky? Nejvíce bodů posbírala vodní elektrárna, ta naše bohužel skončila až poslední (za jadernou a solární). Respondenti u větrné elektrárny oceňovali obnovitelnost zdroje, ale často jim pohledově vadila v krajině.

Další den jsme v laboratoři vyráběli vznášedla a draky a pak je zkusili „provětrat“ i venku.  Jen to perpetum mobile se zase nepovedlo… Tak snad příště!

(Projekt Větrné elektrárny a Hydrostatika-hydrodynamika)

C – jako cizina

Francie sladká, hrdý Albion… to byly dvě země, které nás inspirovaly.

A co všechno vniklo? Tak třeba krátký film o zamilované dvojici, který se svou atmosférou pařížské kavárny působil jako pohlazení na duši. Skandální Tajný deník paní Bovaryové. Plakát z ringu, kde spolu místo boxerů bojují dva intelektuální velikáni: Duel Sartre-Camus. Literární příběh Další planety Malého prince. A zajímavé obrazy! Například Pohled na Trutnov očima C. Moneta nebo Mea culpa inspirovaná francouzskou death metalovou kapelou Gojira. Ale největší rozruch způsobil časopis Blesk z GTU! Malý princ žije! Z oblíbeného učitele televizní moderátor počasí! Studenti v pětihvězdičkovém hotelu! Je to pravda, nebo novinářská kachna?

Cesta do jižní Anglie nás inspirovala k vytváření stolních her, plakátů i krátkého filmu. A naše studentská CK vymyslela vlastní zájezd do ciziny. A pak jsme se snažili přilákat cizince sem k nám. Videoreportáž o Trutnově, interaktivní plakáty, kvízy, nabídky výletů. A třeba i TOP restaurace v našem městě a okolí. To všechno v angličtině!

(Projekty Živá galerie aneb nejen Malý princ nám vypráví, Od Monetových pláten po hvězdy Malého prince, UK Reflections of the South England, Top 10)

B – jako bitcoin

Peníze, to je, oč tu běží! Hlavně kryptoměny. Mám se jich bát? Po účasti v tomhle projektu jsem si je už docela ochočil! A tip na výlet? Další ročník konference CryptoByte! Ten minulý v Liberci stál za to.  A vzkaz pro všechny trutnovské příznivce krypta: nezapomeňte si pořídit kultovní Tričko 21!

(Projekt Bitcoin)

A – jako animace

Pixilace, plošková animace, kreslenka…to nám šlo! Vymýšlet postavy, rozvíjet příběh a pak ho pomocí různých animačních technik rozhýbat. Dá to spoustu práce, ale našich sedm filmů se povedlo a zájem diváků byl obrovský! Jen doufám, že hlavním důvodem byla kvalita naší práce, a ne to, že každý příchozí dostal malý kornoutek popcornu:)

(Projekt Rozpohybuj svůj příběh)

 

Tady má úloha průvodce končí. A ptáte se, jestli se ty letošní projektové dny povedly? Za vše mluví jasně vyslovené přání skoro všech zúčastněných: „Příští rok je chceme znovu a nejraději ještě delší!“

 

 

   

 

 

 

 



GALERIE